Lyseon uudet tilat

Uuden Lyseon arkkitehdit kokouksessa. Kuva: Raili Kivelä.
Uuden Lyseon arkkitehdit kokouksessa.
Kuva: Raili Kivelä.

Jyväskylän koulutuskuntayhtymä on vuoden 2015 alusta tarjonnut lukiokoulutusta kahdessa suuressa lukiossa, Jyväskylän Lyseon lukiossa ja Schildtin lukiossa, joissa kummassakin on noin 1 200 opiskelijaa. Kaupungissa toimii näiden lisäksi edelleen Normaalikoulun lukio. Lyseo toimii vuoden 2017 alusta remontoiduissa tiloissa Harjulla. Rakennukset ovat alun perin suunniteltu ja rakennettu Keski-Suomen keskusammattikoulua varten. Arkkitehtien Keijo ja Marja Petäjä suunnittelemat rakennukset ovat valmistuneet vuosina 1950-57. Uuden Lyseon pääsuunnittelija on Mika Kurth Arkkitehtitoimisto Nousiaiselta.

Osana JYLY:n 70-vuotisjuhlaohjelmaa järjestettiin 28.1.2015 Lyseon Harjun toimipisteessä avoin keskustelutilaisuus, jonka teemana oli ’Koulu, julkinen tila ihmisille’. Tilaisuudessa pohdittiin mm. arkkitehtuurin mahdollisuuksia lisätä yhteisöllisyyttä ja yksilön kehittymistä laajemminkin kuin yhden koulun näkökulmasta. Lisäksi keskusteltiin esimerkiksi siitä, miten uudenlainen ajattelu voi synnyttää aivan uudenlaisen julkisen koulutilan. Alustajina toimivat pääsuunnittelija Mika Kurth sekä projektiarkkitehti Monika Gardini, jotka havainnekuvin esittelivät rakennushankkeen ideologiaa. Oman näkökulmansa koulutalon mahdollisuuksiin toivat myös arkkitehdit Tarkko Oksala, Pekka Paavola sekä Ilkka Halinen, jotka kaikki ovat lyseolaisia.

 Arkkitehdit suunnittelemassa yhdessä opiskelijoiden kanssa. Kuva: Raili Kivelä.
Arkkitehdit suunnittelemassa yhdessä opiskelijoiden kanssa.
Kuva: Raili Kivelä.
Lyseolaiset marssivat Viitaniemen evakkotiloista Harjun kampukselle. Kuva: Raili Kivelä.
Lyseolaiset marssivat Viitaniemen evakkotiloista Harjun kampukselle.
Kuva: Raili Kivelä.

Osana JYLY:n 70-vuotisjuhlaohjelmaa järjestettiin 28.1.2015 Lyseon Harjun toimipisteessä avoin keskustelutilaisuus, jonka teemana oli Koulu, julkinen tila ihmisille. Tilaisuudessa pohdittiin mm. arkkitehtuurin mahdollisuuksia lisätä yhteisöllisyyttä ja yksilön kehittymistä laajemminkin kuin yhden koulun näkökulmasta. Lisäksi keskusteltiin esimerkiksi siitä, miten uudenlainen ajattelu voi synnyttää aivan uudenlaisen julkisen koulutilan. Alustajina toimivat pääsuunnittelija Mika Kurth sekä projektiarkkitehti Monika Gardini, jotka havainnekuvin esittelivät rakennushankkeen ideologiaa. Oman näkökulmansa koulutalon mahdollisuuksiin toivat myös arkkitehdit Tarkko Oksala, Pekka Paavola sekä Ilkka Halinen, jotka kaikki ovat lyseolaisia.

Lyseolaiset valmistautuvat kertomaan Lyseon perinteistä Sepän lukion opiskelijoille, jotka on liitetty osaksi Lyseota - tietysti knallit päässä. Kuva: Raili Kivelä.
Lyseolaiset valmistautuvat kertomaan Lyseon perinteistä Sepän lukion opiskelijoille, jotka on liitetty osaksi Lyseota – tietysti knallit päässä.
Kuva: Raili Kivelä.
Sepän lukion ja Tikkakosken lukion opiskelijat liittyvät lyseolaisten joukkoon. Kuva: Raili Kivelä.
Sepän lukion ja Tikkakosken lukion opiskelijat liittyvät lyseolaisten joukkoon.
Kuva: Raili Kivelä.